Terminale kontenerowe rozpoczęły ważenie kontenerów morskich

Terminale kontenerowe zaczęły ważenie kontenerów morskich

Branża morskiego transportu od długiego czasu miała problem nieodpowiednio wpisywanej wagi przyjmowanych kontenerów. Niestety spora część nadawców nie przykładała się specjalnie do tego, a ma to bardzo duże znaczenie dla bezpieczeństwa przewozów morskich. Nawet niewysokie odchylenia w deklarowanej wadze mogą się w przypadku kilkunastu tysięcy kontenerów kumulować, powodując poważne kłopoty ze stabilnością, a czasami nawet utonięcia. Dlatego też od wielu lat trwały intensywne prace nad uporządkowaniem tych kwestii, jednak z powodu kosztów nie można ich było odpowiednio zakończyć. Dopiero całkiem niedawno wypracowano porozumienie, w oparciu o które wszystkie bez wyjątku kontenery znajdujące się na statku muszą być dokładnie zważone. Te regulacje prawne zaczęły obowiązywać od 1 lipca 2016 roku, a nieprzestrzeganie ich będzie się wiązać z odpowiednimi konsekwencjami. Obowiązek sprawdzenia dokładnej wagi kontenera będzie spoczywać na nadającym, z tego też powodu musi on przypilnować tego, żeby wszystko odbyło się zgodnie z obowiązującymi zasadami. Jednocześnie terminale oraz przewoźnicy mają prawo odmówić załadunku kontenera, jakiego waga nie została zweryfikowana. Terminale kontenerowe rozpoczęły ważenie kontenerów morskich

Obowiązujące przepisy pozwalają obecnie na ważenie jednostek kontenerowych przy użyciu dwóch technik. Pierwszą z nich jest to ważenie całego spakowanego i zaplombowanego kontenera, natomiast druga to mierzenie wszystkich cząstkowych ładunków razem z opakowaniem i zsumowanie na zakończenie wszystkiego. Pierwsza technika jest szybsza i wygodniejsza do użycia, jednak będzie wymagać kupna certyfikowanego, odpowiedniego sprzętu. W chwili obecnej tylko część portów na naszym wybrzeżu posiada taką możliwość, ale w dalszym ciągu nie ma w nich szans na obsłużenie każdej jednostki. Z takich też powodów w dalszym ciągu duża część weryfikacji wag odbywać się będzie musiała u nadawców, w firmach zajmujących się załadunkiem. W nadchodzącym czasie są rzecz jasna w planach tego typu inwestycje, ale kwestia nie będzie jedynie dotyczyła zakupienia jeszcze jednej wagi, ale także zmienienia organizacji pracy na terenie portu. Na przykład port na terenie Szczecina posiada już wdrożone gotowe procedury związane z obsługiwaniem kontenerów, a także oferuje możliwość ważenia ich przed załadunkiem.

Tłumacz

Wizyty
Visits today: _