Radykalne cięcia na rynku przewozu kontenerów aliansu G6

Radykalne obniżki kosztów na rynku przewozu kontenerów aliansu G6

Radykalne cięcia na rynku transportu kontenerowego aliansu G6Od kilku miesięcy na rynku transportu kontenerowego jest dotkliwy kryzys, co powoduje, że znacznie zmniejsza się zapotrzebowanie na usługi transportowe. Sytuacja występuje w całej branży, razem z jej światowym liderem, to znaczy Aliansem G6. Armator ten, od całkiem niedawna operujący także w porcie gdańskim, będzie chciał w okresie zimy wyłączyć kilka tras między Europą a Azją. Szczególnie bardzo niskie zapotrzebowanie na transport prognozowane jest w okresie Świąt Bożego Narodzenia, z takich też powodów właśnie przez ten czas będą realizowane postoje. Aktualnie jest w planach anulowanie czterech połączeni, do Genui i portów Europy Północnej. Wiadomość ta nie jest niestety dobra dla portu w Gdańsku, gdyż taka decyzja dotknie także jego. Na razie prognozy są takie, że za parę miesięcy sytuacja polepszy się nieco i nie trzeba będzie ponownie odwoływać rejsów, jednak aby tak się stało muszą być korzystne warunki do prowadzenia biznesu. A te jeszcze wyglądają kiepsko, bo zapotrzebowanie na przewozy systematycznie zmniejsza się i trudno powiedzieć, jak długo to będzie trwało.

Ta nie najlepsza sytuacja na rynku transportu kontenerowego przekłada się w bezpośredni sposób na liczbę statków, które zamiast pływać czekają bezczynnie przy nabrzeżach na nowe zlecenia. Szacowane jest, że chwili obecnej blisko dwieście jednostek kotwiczyło w portach na całym świecie, co daje równowartość prawie pół miliona typowych kontenerów. Taka trudna sytuacja dotyczy praktycznie wszystkich rodzajów popularnych jednostek, z wyłączeniem feederów które obsługują transporty między międzynarodowymi portami a całą okolicą. Jeszcze niedawno na takich trasach spotykało się głównie jednostki o ładowności do dwóch tysięcy TEU, jednak w chwili obecnej wiele z nich poszło w odstawkę. Ich miejsce zajęły jednostki dwa razy większe, widać więc że ich właściciele doszli do wniosku że będą znacznie bardziej opłacalne, niż statki małe. Duże cięcia nastąpiły również we flocie oceanicznej. Tu z kolei wysłano na ostateczny urlop dziewięć statków, o wielkości do piętnastu tysięcy TEU. Działania tego typu mają za zadanie poprawę efektywności i cięcie kosztów, co jest konieczne w obecnych okolicznościach.

Tłumacz

Wizyty
Visits today: _