Koniec wzrostu rozmiaru statków do przewożenia kontenerów

Koniec wzrostu rozmiaru statków do przewożenia kontenerów

W chwili, kiedy pierwszy raz na do ładowni statku załadowano tradycyjny kontener zaczęła się nowa epoka w spedycji oraz handlu. Kontenery w szybkim tempie zaczęły zdobywać ogromną popularność, a zestandaryzowanie ich rozmiarów pozwoliło na bezproblemową obsługę we wszystkich portach świata, a co za tym idzie duże ograniczenie kosztów związanych z pracami załadunkowymi. Bardzo dużą zaletą samych kontenerów stała się ich możliwość łatwego transportu i na lądzie, ciężarówkami czy koleją, i na wodzie, na specjalnie do tego celu zaprojektowanych jednostkach. Minione kilka lat to światowy wyścig w celu osiągnięcia jak największej ilości kontenerów na pokładzie, czego właśnie przykładem są najdłuższe obecnie jednostki. W chwili obecnej są one długie na blisko 400 metrów i przewożą do prawie dwudziestu tysięcy jednostek w jednym kursie. Jednak wszystko wskazuje na to, że powolutku zbliża się już maksymalny wymiar kontenerowców, powyżej którego oszczędności przestaną być już widoczne. Eksperci szacują, że może to nastąpić przy ilość około 25 tysięcy jednostek, a kolejne powiększanie rozmiaru kontenerowców po prostu nie będzie się opłacać.

Pogoń taka za liczbą jednostek kontenerowych w ładowniach wywołuje dużą krytykę wśród właścicieli portów oraz spedytorów. Ciągłe powiększanie jednostek pływających jest związana z coraz większą ich długością i głębokością zanurzenia. Porty chcąc mieć możliwość ich obsługi zobligowane będą do niekiedy bardzo drogich inwestycji w urządzenia portowe, zaplecze magazynowe na terenie obiektu oraz przygotowanie drogi wodnej. Przy największych statkach redukuje się także wydajność prac rozładunkowych, a dodatkowo ilość jednocześnie możliwych do obsłużenia jednostek. Natomiast firmy spedycyjne zaczęli narzekać na za bardzo zwiększoną podaż możliwości przewozowych w porównaniu z zapotrzebowaniem, przez co bardzo zmalały ceny, a co się w tym wiąże poszła w dół także rentowność. Lecz na dzień dzisiejszy nikt nie ma specjalnego wyjścia, bo takie jednostki już pływają i jeżeli któryś z portów chce być konkurencyjny, to zwyczajnie będzie musiał ponieść inwestycje w odpowiednią infrastrukturę. Jeżeli faktycznie wzrost długości statków nieco przyhamuje, to tego typu inwestycje bez problemów wystarczą na najbliższe lata.

Koniec zwiększania się wielkości statków do przewożenia kontenerów

Tłumacz

Wizyty
Visits today: _