Jak embargo nałożone przez Rosję wpłynęło na kondycję portów w naszym kraju

Jak embargo nałożone przez Rosję wpłynęło na kondycję portów w naszym kraju

Sankcje rosyjskie, które zostały wprowadzone w rok temu rozpoczęły wojnę gospodarczą między Rosją a Zachodem, która trwa do dnia dzisiejszego. W pewnym stopniu wpłynęło to także na nasze porty, choć na każdy w inny sposób. Część z nich mocno odczuła zawirowania gospodarcze, a inne praktycznie wcale nie zauważyły tego, że taka sytuacja na świecie ma miejsce. Z całą pewnością w dużej mierze rosyjskie embargo poczuł port zlokalizowany w Elblągu, bo właśnie dla niego główną grupę klientów stanowiły firmy ze wschodu. Jednak sytuacja na wschodzie spowodowała znaczące osłabienie rosyjskiej waluty, co sprawiło, że dla samych Rosjan zakupy w naszym kraju stały się nieopłacalne. Na dzień dzisiejszy spadek jest dość znaczący, bo wynosi około trzydziestu procent w porównaniu z poprzednim rokiem, ze 140 tysięcy ton przeładunek spadł do dziewięćdziesięciu. W jaki sposób embargo nałożone przez Rosję wpłynęło na sytuację polskich portówDuży wpływ miały też na taki stan rzeczy opłaty celne które zostały nałożone przez Rosję na materiały budowlane. Na przykład na bardzo chętnie kupowany beton komórkowy wynoszą one aktualnie 32 procent, co niemalże zupełnie załamało zakupy jakie robili rosyjscy klienci.

Znacznie inaczej ogólna sytuacja przedstawia się w porcie gdańskim, jaki w praktyce prawie nie odczuł rosyjskiego embarga. W chwili obecnej w porcie w Gdańsku wystąpił wzrost przeładunków o piętnaście procent w porównaniu z ubiegłym rokiem, co jest świetnym wynikiem mając na uwadze gospodarczą sytuację w Europie. Statystyka ta będzie dotyczyć wszystkich obrotów, lecz już dla przykładu w kontenerowym terminalu w Gdańsku embargo rosyjskie odczute zostało w pewien sposób. Zakaz sprzedaży podstawowych produktów przełożył się na mniejszą konkurencyjność gospodarki za wschodnią granicą, co jednocześnie wpłynęło znacząco na handlową wymianę z rosyjskimi partnerami. Nieduży spadek obrotów został również zanotowany w kilku innych w Polsce, to znaczy w Szczecinie i Gdyni. Port szczeciński zanotował duży spadek obrotu węglem, za to Gdynia ma teraz znacznie niższy obrót kontenerami. Do zmniejszenia się przeładunków węgla przyczynił się bardzo niski kurs rosyjskiej waluty, który spowodował, że klienci sprowadzają ten surowiec zza wschodniej granicy zamiast naszego.

Tłumacz

Wizyty
Visits today: _